الاثنين، سبتمبر 18، 2006

شباب تافه جدا

انهارده هتكلم عن حاجه يمكن اتاخرت كتير اوى عن الكلام عنها والحمد لله على التاخير اول امبارح شوفت على قناه (ام بى سى) فيلم حقق ملايين ويمكن حسبوا نجاحه من الملايين اللى حققها وهو فيلم بوحه عايزه اقول رايى فى الفيلم مع انى حاسه انى هكون الوحيده اللى شافت الفيلم من الزاويه دى على اساس الملايين اللى اندفعت فى فى مشاهده فى دور العرض عايزه اسال ايه هو قصه الفيلم لا ايه هو المغزى ايه الهدف اللى عايز يوصله الفيلم بلاش هل طريقه تمثيل محمد سعد فيه جذابه لدرجه ان اقبال الشباب عليه يوصل الفيلم للملايين ولا تسمحولى اقول ان تفكير الشباب انحط لانه يوصل للدرجه دى مش ممكن هل الشباب المصرى بقى تافه للدرجه دى لو قلت ان الفيلم هدفه الكوميديا للاسف ما لاقيتش فى اى مشهد بيضحك فى افلام كوميديا جميله وبنسمعها وبتعجب الناس كلها لكن نفسى حد يقولى ايه الحلو فى الفيلم او ايه اللى يضحك بالعكس دى تجربه محمد سعد كررها اكتر من مره بس باسماء مختلفه مره اللمبى مره اللى بالى بالك مره عوكل مره بوحه مره كتكوت يعنى خلاص الموضوع زاد عن حده وايه موضوع تغيير طريقه الكلام فى الفيلم لما المشاهد ما يقدرش حتى يفهم كلمه واحده منه وبعدين كل فيلم بيغير كلامه فيه بيتهيألى ان محمد سعد ماعتش بيعرف يتكلم زى الناس الطبيعيه والله وللاسف مش شباب مصر بس اللى تافه لا الكاتب والمؤلف والمخرج والمنتج بس العيب مش عاليهم العيب على اللى قاصد يخرب عقول الشباب بدل ما يثقفهم بدل ما يقدم ليهم حاجه كويسه هى الرقابه يا جماعه على المشاهد داخل الفيلم ولا على الماده وموضوع الفيلم بس برده برجع الوم على الشباب واقول ان ماعتش فى شباب لمصر تفخر بيها بالعكس كلهم شباب تافه جدا

هناك 5 تعليقات:

باسم شرف يقول...

عزيزتي سندريلا

احب ان اقول لك ليست المشكلة في بوحة ولكن انه يكون الوحيد وهو ده الايرادات وده يخليكي تفكري مية مرة
انا مش معترض علي وجود كوميديا فقط بس لازم تكون نضيفة شوية
بس لازم يكون فيه انواع تانية عشان تفاصيل حياة

انتي شفتي تامر وشوقية
وانا بكتب فيها مع اصدقائي بورشة الكتابة كان هدفنا الاضحاك ولكن نوعية الاضحاك هي السعي وراء افيه نضيف

الموضوع كبير قوي

Radwa يقول...

باسم انا مش معترضه على الكوميديا بالعكس الكوميديا تعتبر الحاجه النضيفه فى السينما المصريه بس انا معترضه على الماده المقدمه للجمهور لا هى كوميديه ولا هو مفيده ولا اى حاجه خالص شخص بيتكلم بطريقه مش مفهومه شخصيه مقززه وفيلم بيدل على تفاهة مؤلفه ومن بعد الجمهور حتى الفيلم مالوش قصه مضحكه فيلم غبى غبى غبى لفوق ما الشخص يتخيل وبعدين حاجه مكرره مش شغلانه انه يجى فى كل فيلم عاوج لسانه ليه بجد انا مش عارفه اقول ايه انا لو عندى ابن وقالى انه دخل الفيلم دا ممكن اموته من الضرب لتفاهة شخصيته

الحصان الأسود يقول...

انا من الاول مش شايف اي نوع من الفكاهه ولا الكوميديا في طريقة محمد سعد في تقليد الحشاشين وافرازات العشوائيات وضريبة البانجو

ولا قصة ولا حوار ولا اي شيء في الافلام دي
وانا بالطبع مش ممكن ادخل سينما ولا ادفع مليم ولا اضيع وقت فيمشاهدة افلامة ولا هوة ولا هنيدي القزعه دة كمان اللي بيكرر نفسة في دور الشاب العبيط اللي بيحقق معجزات وبقى في كل فيلم لازم يلبس ست ويقلدها يظهر عندة عقدة
ولو جة فيلم على قناة اكيد اني حاغيرها لاني اصبحت ماباشوفش غالبا الا افلام اجنبي
بس اضطريت اشوف الافلام دي في السوبر جيت اجباري واضطراري

بوحه وعوكل ومش عارف اية


بلا قرف

غير معرف يقول...

انا معاكى جدا يا سندريلا...
انا بردو للاسف بعانى كتير اوى من ارائى فى الحاجات الهابطة دى سواء افلام ولا مسلسلات ولا اغانى حتى
امما بالنسبه لمحمد سعد...انا فاكرة ان اول فيلم ظهر فيه كان الطريق الى ايلات..يعنى الواحد يتوقع انه يكون تمئيله بعد كدا له قيمة....
لكن للاسف افلامه كلها من اول اللمبى لحد كتكوت ....بدون ممبالغه ملهاش لازمة....
يعنى كفايه اللى بيحصل

غير معرف يقول...

ولله كل الكلم ده صحيح دانا في البلدة الي عايش فيها في ناس بتقلد محمد سعد ده بشوفهم بيعملو كده بقول ايه المتخلف ده بس ولله ما في فلم عربي دلوقتي يستاهل ان الواحد يدفع في ملين