الجمعة، مايو 25، 2007

ما بعد الملل




قبل ما اقول اى حاجه عايزه اقول ان انتو وحشتونى جدا جدا جدا يمكن معنديش موضوع انهارده كويس لان الفتره اللى فاتت كانت فتره صعبه جدا جدا و كان كل تفكيرى ازاى اتخلص من الملل اللى حكيت عنه فى بوست سابق لكنى فى الفتره اللى فاتت دى اكتشفت حاجه ان الملل المره دى ماكنش بسبب الروتين العادى المتداول يوميا لكن كان الملل عندى من الملل نفسه يعنى ملل من الملل حاجه غبيه ورخمه وصعب التخلص منها حاجه تقتل يمكن كنت بفكر كتير طبعا ازاى هخرج منها بس للاسف جات فى دماغى افكار كتير يمكن تكون فكره ممكن يكون سؤال بس هى حاجات عامه طرأت على ذهنى قد تكون مهمه بس فعلا اللى يقدر يجاوب او يعلق ما يحرمنيش منه



اول حاجه هل الانسان ممكن يربط نفسه بفكره او قصه قد تكون حقيقيهفى ذهنه وعايشه فى قلبه وملازماه ومصاحبه تفكيره لكن عند تنفيذها على ارض الواقع يلاقيها حلم يصعب تحقيقه او قد يحيتاج نوع من التضحيه وهل التضحيه سهله اوى كده وهل سهل ان الانسان يقرر ان يضحى فى يوم وليله كده وهو عارف انه لو ضحى ممكن يخسر كتير بس هيضحى طب لو الخساره من سنين عمره هيضحى برده


تانى حاجه انت ممكن ترجع شريط حياتك وتقلب فى ذكرياتك وتخرج الحلو والوحش بس هل ممكن ترجع الماضى وتعيد ترتيب حساباتك لالالالالالالالالالالالالا


وهل ممكن انك تستعيد بقايا الماضى وتجعلها اشياء حيه فى حاضرك كالاصدقاء مثلا لالالالالالالالالالالالالالالالالالا


انا اكتشفت حاجه ممله جدا فى حياتى ومهمه برده ووحشه برده ان دماغى مابتبطلش تفكير طول الوقت شغاله ليل ونهار بس للاسف مش دى المشكله المشكله انى اما بفكر فى الماضى او بفكر فى المستقبل ودا غلط بس للاسف بالنسبه لى بقى مرض يصعب التغلب عليه


عايزه كل واحد يقرا البوست يفكر فى كام فرصة ضاعت منه هل كتير ولا شوية صغيرين وهل فى فرصه معينه لما ضاعت او لما انت ضيعتها ندمت عليها وهتفضل تندم العمر كله


هل فينا حد مر بفرصه لاقامة قصه حب ناجحه مش هتتطول وهيكون فيها الارتباط سهل جدا بدون مشاكل وانت بغباءك ضيعتها او ضيعتيها ولو فى فرص كام فرصه حب حقيقيه


الحنفيه .... بليز يا جماعه اى حد يفتح حنفيه ممكن يقفلها لاخرها لانى بجد بتعب نفسيا لو سمعت صوت الميه وهى بتنزل من الحنفيه وبتالم لانى بحس انها تشبه الدموع او تشبه شخص يبكى بصوت عالى وعامل ضجيج وازعاج ببكائه



اخر حاجه شوف كام لحظه صدق مريت بيها رجعت فيها عن قرار او اخذت فيها قرار حاسم خلصت فيها موضوع وارتحت وشوف كام مره خد فيها قرار حاسم ضيع موضوع من ايدك وندمت فى حاجه كمان هل تقدر تعمل مع نفسك واقفه وتاخد قرار وفعلا تنفذه بدون تراجع



ان شاء الله البوست اللى جاى ممكن يكون لحظة صدق ولحظه حزن ولحظه فرح حقيقيه انتظرونى


اخر حاجه عيد ميلاد مدونتى يوم 11/6 يا ترى كم واحد هيفتكرك يا حلوه ويجبلك هديه على فكره مدونتى هيكون عندها سنه واحده ويدوبك بأة اوديها تطعم ضد شلل المدونات كل سنه وانتى طيبه

هناك 22 تعليقًا:

ody911 يقول...

اولا بوست رائع كالعادة


ثانيا أنا برضوا مخى بيفكر ليل ونهار

وطبعا حاجة أرخم من الرخامة شوية

بس فى حل


النوووووووووووووووووووووووووووووم


أما بقة موضوع القرارات دى فبجد سعات كتير بتندمى على كلمة قلتيها بصراحة تقصدى بيها خير وتنقلب لتسبب ألم لشخص ما

بس أنا صريح بقة وإللى يحصل يحصل


فى إيه تانى

آه إنتى مواليد برج إيه ؟؟؟؟؟؟




وكل سنه وإنتى ومدونتك طيبين

ووحشنا كلامك

وعااااااااااااااادى بقة

أودى مضايق حبتين اليومين دوول

ody911 يقول...

آه سندريلا علشان تضيعى الملل صاحبى ناس جديدة



ملحوظة


ممكن تصاحبينى عادى يعنى

ههههههههههه


عادى بقة
أودى

Radwa يقول...

ازيك يا اودى انا مبسوطه انك اول تعليق ميرسيه على فكره انا من برج الجدى بس اشمعنا

تانى حاجه بقى انت مضايق ليه يا اودى

نووووووووووووورت

إبـراهيم ... يقول...

إزيك يا سندريلا يا بلدياااااتي ، فينك من زماااااان !!! ، بقالي كثيير ما شفتكيش :)
**********
كويس إننا وحشانكي (باعتباري من جمهورك يعني ) أما بقى عن الفرص التي تضيع !! ، فحدث ، ولا حـرج !!!
أما الحنفية ، فأحب أبشرك إن الخلاط نفسه باااايظ ، بس أنا برضه بقفلها كويس لأنه بيستفزني

آه طلب صغنن ، ياريت تكبري ف ودن الخط أكثر من كده
..............
تحيااااااااتي

reri يقول...

إيه كمية الأفكار اللي في البوست ده
كلها أفكار بتدور في ذهن أي حد فينا
بس إنتي جمعتيها
أنا ما أقدرش أقولك تعملي إيه في الملل لأني إستسلمت ليه تقريبا ... أما الحاجات الحلوه اللي في الماضي
ففي أغنيه بتعجبني شخصيا بتقول
ودع هواك وإنساه وإنساني
عمر اللي راح ما هيرجع تاني
متهيألي مفيش حاجه بترجع

سلاماااااااااااات

Masry يقول...

سندريلا عايزة تكسري الملل . و بما انك بتفكري في الماضي و المستقبل .
حاولي كدة تلاقي احساس متغيرش مع الزمن
مثلا شعور ما كنتي بتحسية لما تتفرجي علي مسلسل و لحد النهاردة بيرجعلك لما تتفرجي علي نفس المسلسل ..
انا مثلا لسة بحس بنفس الشغف و الحماس و الحب و الاحترام كل ما بمسك كتاب جديد او رواية .. نفس الاحساس اللي حسيتة و انا في 4 ابتدائي اول مرة امسك رواية الشاطين ال13
دوري علي الاحساس و ارجعيلة و عيشي معاة لحظات و هتكتشفي ان في حاجات ممكن تكسر الملل ..
انا رديت علي اسالتك في تعليقك الي في مدونة ياسمين ..
الحنفية مقفولة متقلقيش

Rosa يقول...

سندرلا بوست جميل بجد خلاني افكر في حاجات كتير وخاصة الملل الملل الملللللللللللللللللللل
على فكرة انت زيي في موضوع الحنفيات دا
اي مكان تلاقيني شغاله تقفيل تقفيل في الحنفيات من وانا في المدريه لحد الكليه لأي ماكان فيه حنفيات
:D
تحياتي وربنا يخرججك من حالة الملل دي يا رب
وكل سنه والمدونه بخير و في مزيد من البوستات الجميله :)

أسوور يقول...

بوست جميل قوى ومليان حاجات تخلي الواحد يفكر ويتأمل ويتسائل

تحياتى

أحمد سلامــة يقول...

سندريلا
ما بعد الملل
كل حاجه يا سندريلا
كل حاجه معادا الملل من تاني
---------------------------
إجابات اسألتك كلها بالنسبة ليا هي اه ولا
مفيش اجابات مطلقه للأسئلة دي يا سندريلا
الله اعلم
كل انسان وليه ظروف معينه ونوع معين من الاصحاب والذكريات وبيترتب عليها برضو نوع القرارات اللي بياخدها في حياته
بس الندم او الاحساس بيه بعد كده مش لازم يطول
مع قرار خاطىء او مش متكامل
--------------------------
بالنسبة للفرص الضايعة فمفيش اكتر منها لان الانسان اى قرار ما اخدهوش في حياته حتى ولو كان مجرد لحظة تفكير ممكن يتغير بيها مستقبل اجيال كاملة
ماشقتيش فيلم
the butterfly effect
---------------------------

truelove يقول...

هاي عليكي ياقمرية
الحمد لله انك رجعتي تاني والملل ده شي واللهي الكل بيمر بيه يعني انا كنت تقريبا بكتب بصورة يومية في عملي لاني بعمل في محررة وفي البلوجر فجاءة لقتني بعمل كل حاجة من غير نفس والبلوجر مش حبة اكتب فيه حاجة خالص بس احلى مافي الملل انك واللهي بترجعي بعده بافكار قوية مووووووت ..تحياتي ليكي وشكرا لمرورك بدونتي

admelmasry يقول...

اولا احب اقولك الف مبروك علي مدونتك
اللي هتم السنه قريب انشاء الله
.
.
انا هخلص امتحانات علي
12/6
ممكن ابقي اجيبلك هدية
.
.
ثانيا
انا زيك مش باحب اسمع صوت المية
باحس فعلا بالم غريب
.
.
تحياتي والسلام

سندباد يقول...

الملل اصبح زي الصااحب اللي بيحب صاحبه اوي ومش عايز يسيبه ابدا حتي وهو نايم ربنا يرحمنا
تحياتي

مَلَكة يقول...

ليه يا حبيبتي كدة؟
ليه يا ماما تعيشي نفسك في الحالة اللي ملهاش اخر دي؟هو الواحد ناقص؟
كبري دماغك
بصي
أنا اوعدك والله يوم من يوم 10/6 والساعة 12 باليل هتلاقيني داخلة هنا وبقولك بعلو صوتي
او بقوة صوباعي بما اننا على كي بورد يعني
هابي بيرث دااااي سندريلا
وعقبال 100 سنة من غير ملل ولا اكتئاب ولا بتنجان رومي(مبحبهوش انا)بس

متفكريش في الفرص اللي ضاعت عشان انتي قلتي بنفسك مش هترجع تاني فعلى ايه اقول لو كنت عملت كذا ولو كان حصل كذا هتتعبي نفسك على الفاضي
متسجنيش نفسك في كلمة"كان" وكلمة"لو" عشان مش هتتخلصي من الألم اللي بيسببوه كدة
والملل؟
اقتليه
اعندي معاه
اعملي حاجات جديدة
غيري حاجات فيكي
جربي تكوني حد غيرك في بعض الحاجات اللي بتضايقك فيكي
أقولك؟
اعملي كل حاجة ماعدا انك تنامي وماعدا انك تقعدي في البيت من غير ما تعملي حاجة
وأخيرا
أوعدك اني مسيبش حنفية في البيت مفتوحة وبتنقط
اعتبريها هدية عيد ميلادك عشان الميزانية مقتولة مش مخرمة بس :D

admelmasry يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
admelmasry يقول...

انا اسف ع الكومنت اللي اتمسح
انا بس حبيت
اسلم تاني
ههههههههه
تحياتي
والسلام

allfollowsome يقول...

انا اكتشفت حاجه ممله جدا فى حياتى ومهمه برده ووحشه برده ان دماغى مابتبطلش تفكير طول الوقت شغاله ليل ونهار بس للاسف مش دى المشكله المشكله انى اما بفكر فى الماضى او بفكر فى المستقبل ودا غلط بس للاسف بالنسبه لى بقى مرض يصعب التغلب عليه


النقطة دى مهمة جدا وبتضيع فرص كتير وانا كنت كده على فكرة وفعلا ما بدأتش اتحسن فى حياتى بجد غير لما بدأت افكر فى دلوقتى بس للاسف مش قادر استغنى عن التفكير فى الماضى او المستقبل وده عيب بصراحة لان التفكير فى الماضى والمستقبل اما بيدى امل جامد جدا جدا او احباط جدا برضه

بوست ممتاز

sherif gharib يقول...

سندريلا العزيزه
لقد اصابتك حاله من الشيزفرينيا التى تحدثت عنها فى موضوع سابق
عندما نصبح اسرى لمجموعه من الافكار و الاحلام التى تراودنا بل و تطاردنا ايضا و لكن تدور بنا الاسءله اللا منتهيه و تدور الدوامه الرحايه فى كل الجنبات لنتقلب فى فراشنا بين تلك الافكار و الاسئله
عندما نشعر اننا عاجزين عن تحقيق ذلك الحق البديهى فى اختيار تلك الافكار لتصبح واعقا نستطيع ان نعيده اذا فات علينا تلك هى لغز تلك الحياه الباليه
تحياتى و مودتى على العوده من جديد

قصاقيص يقول...

اولا:كل سنة والمدونة طيبه وربنا يحميهالك وتتربي في عز كتاباتك ياربي
....................
ثانيا:الاسئله كتير والاجابات اكتر والدايرة مفرغه
لابنتعلم من ندم ندمناه علي فرصه ضاعت
ولا بنبني علي فرحه فرحناها علي فرصه اتحققت
الحياه زي البحر.......امراج مش ثابته ولا حتي ليها تتابع معهود في الحركة
ممكن هدؤ وممكن ثورة..........انا فن نفسي اتمني ابطل تفكير ع الاقل يمكن اقدر انام واشحن خلايا عقلي يمكن يمكن اقدر اكمل احسن
................
تحياتي
وفي انتظار جديديك
وكل سنة وانتي ومدونك طيبين

قصاقيص يقول...

نسيت اقولك.............0
ان تندم علي مافعلت.........خيرُ من ان تتحسر علي مالم تفعل
................
تحياتي

ody911 يقول...

سندريلا


أنا راضى زمتك

بصى حوليكى كدة لو لقيتى حاجة متضايقش قوليلى



وسلملى على جوزك يا سمعين بية


هههههههههه

وعادى بقة
أودى

Radwa يقول...

اولا طبعا ميرسيه على تعليقاتكوا عايزه اقولكوا انكو فعلا اللى خرجتونى من حالة الملل اللى كنت فيها الى حد ما
فى حاجه ليكو كلكوا ان برده محدش جاوب على اسئلتى نادر اوى اللى قال

ريرى اول مره تزورينى بس بجد منوره بكلامك الجميل دا


اخر من الاخرين صدقنى معدتش اى حاجه بتفرق معايا كله احساس واحد


روزا ميرسى على زيارتك ليه وانك فكرتى فى الافكار بتاعتى لانى نفس فى حد يشاركنى افكارى

ياسمين ثانك يو على مجملتك ليه هاجى ايه فى فكرك

ترو حب او الحب الحقيقى زى ما تحب انت اللى قمريه وكلامك جميل


ادم الله يبارك فيك منووووووووووور


سندباد بجد يو ار ترو كلامك صح الصح زى الجبنه انا نفسى ادب مع الملل خناقه ويسبنى ومعدتش يرجعلى تانى خالص


ادم ميرسيه على زيارتك ليه وبالنسبه للكومنت عادى مافيش حاجه البيت بيتك


طاهر الحمد لله انى برده لاقيت حد بيشاركنى حاجه فى فكرى بس يا بختك انك قدرت تتخلص منها


طبعا احمد سلامه برده كلامك منطقى وجميل بس بجد يا احمد بحس كتير انى نفسى فى حد جنبى مش احس بوحده تولد الملل والملل يجيب الافكار السوده دى ميرسي على مرورك

شريف طبعا ميرسي على زيارتك وعلى تحليلك النفسى لشخصيتى طلعتنى مريضه بالشيزوفرينيا بس انا كل اللى عندى انى ببكى على الاطلال ودا اوحش حاجه فيه ممكن اكون متمره على الوضع اللى وصلتله بس انا فوق دا كله ايمانى بربنا اكبر من اى حاجه بس انا خوافه وعندى دايما قلق من بكره وعنت بخاف اقرب من اى حد








ملكه حبيبتى ميرسيه على كلامك يمكن انتى اكتر واحده هونتى عليه خاصة لما كتبتى بوستك الاخير كان فى منتهى الجمال والحيويه بس انا حاسه انى قولتى كل كلمه انا عايرزه اقولها كتبتينى بس يا ملكه انا مشكله حياتى كلها انى ضيعت عمرى كله من غير ما استمتع بيه نفسى ارجع تانى فترة ثانوى دى علشان اعمل فيها حاجات كتير علشان اكون صحاب واخرج معاهم واتفسح وارجع فتره اعدادى علشان افك شعرى مش المه علشان اخرج مع صحابى بعد المدرسه نجيب توك واكسسوارات ليه كنت بطلع من المدرسه اروح على طول ليه ما اروحش اشترى حاجه ساقعه وبسكوت مع زمايلى ليه كنت بروح علشان ايه علشان ازاكر زى الثانوى بره كنت من البيت للدرس ومن الدرس للبيت حياتى كلها منحصره فى المذاكره ليه ما عملتش صحاب ليه كنت فرحانه بحب البنات ليه بس وانه كلو صحابى ليه مش مش خدت واحده بس وقولت دى انتيمى وليه يوم ما عملت انتيم لما طلعت الكليه اتغيرت وعملت شله ولاد وبقت كل يوم تحب ولد وضاعت اخلاقها وانا سبتها كان العيب فيه يا ملكه ولا فى اخلاقى ولا فى مين بالضبط ليه ظيعت حياتى كلها فى المذاكره بدون تحقيق الحلم ليه لما دخلتش الكليه اللى انا عايزاها علشان انا ما كنتش بذاكر والله كنت بذاكر ولا علشان دا نصيب عارفه انا مش زعلانه انا بحب كليتى جدا جدا بس كان ليه تعب الاعصاب من الاول فى المذاكره والقرف و السهر ما كنت اعيش حياتى بدال كده كده مش هتفرق ومش هتجيب همها ليه دايما يا ملكه بحس انا ضميرى مصاحبنى خطوه بخطوه عايزه استغنى عنه شويه ليه لما كانت بنت يتوجهلى اهانه ليه مش كنت برده عليها زيها ليه كنت بسكت واعيط وخلاص علشان انا ضعيفه ولا علشان انا متربتش على انى ارد على حد ليه دايما عايزه اعمل كشف باسماء البنات اللى ضايقونى فى حياتى واجبهم دلوقتى احاسبهم ليه امشى مع بنت 3 سنين وتطلع بره تتبلى عليه وتقول انى قلت كلام ما قلتوش تكره الناس فيه وتخسرنى ناس عارفاهم من قبلها ليه دايما انا ماليش دعوة بحد ولا باخبار حد اللى تجوزت بقولها مبروك من قلبى وبفرحهلها فعلا واللى تزعل بقف جنبها وبزعل علشانها ليه انا لوفرحت البنات بيكون نفسهم يكسروا فرحتى باى حاجه وليه لما بزعل بيشمتوا فيه ليه يعنى كل دا ليه انا طيبه مع الناس ومحدش طيب معايا دا كلها مش عايزانى ازهق ليه البنات بتحبنى تهزر معايا وتقف معايا بين الدروس ولو اتصلوا بيه فى التليفون بيكونوا عايزين منى مصلحه وليه لما بتعب محدش بيرفع سماعة التليفون يسأل عليه ليه دايما بخاف من بكره ليه دايما انى مش عايزه اقرب من حد عايزه اعيش لوحدى ليه يا ملكه دا كله مش عايزانى اتعب بصى يا ملكه ما انكرش انى فى الجامعه صاحبت بنات كويسين اوى بس مش المدينه بتاعتى لا من اماكن تانيه يعنى برده كل واحد راح لحاله يعنى برده فراق كل حياتى بفارق الحاجه اللى بحبها دا كله مش عايزانى ازعل




والحمد لله ان كله بيشترك معايا فى موضوع الحنفيه لانها فعلا حاجه صعبه

bastokka طهقانة يقول...

فرص كتير ضاعت و فرص اكتر مضاعتش و هي الحياة كده


بس فرصة سعيدة اني لقيتك


اوروفوار