كنت اظن ان الحب هدف وغاية ... وانما الحب ما هو الا اسمى وسيلة لتحقيق احمق الأهداف ... فالجنس غاية وسيلته الحب
تعلمت ان الباحث عن المعرفة ... هو الباحث عن الحزن ... ولكن الباحث عن المعرفة ... هو الباحث عن السعادة المادية الملموسة ... او ربما الباحث عن العلم ... حيث تختلف المعرفة عن العلم ... فهى اوسع واشمل
حقا تختلف المقاييس ... من الخامسة عشر ... الى العشرون الف مرة ... وتتمرد عله فى الثالثة والعشرون ... ولكنك ربما سلكت طريق فى الخامسة عشر لا تستطيع ان تغيره فى العشرون ... ولكن حاول ان تعدله واو تقوم بترميمه ... او كن عندك العزيمه لرفضه ... ونسفه من كشكول حياتك ... لا اظن اننى امتلك تلك العزيمة ... رغم تغيرى لأكثر من شئ فى شخصيتى ...فلماذا لا اغير الاحداث
حاول ان تكشف عن اخطاء الماضى ... ولا ترتكبها فى الحاضر ... ونسيانها او وضعها فى الهامش فى المستقبل
حاولى ان تكنى انت ... ولا تكنى غيرك ... او من تحبين
حاول وانت تنظر من النافذه الا تنظر الى الطريق البعيد او ابعد نقطة على طريقك ... ولكن انظر الى ما امامك فربما يكون افضل ... او ربما يكون قدرك ... فلا تهمله او ترفضه
ربما تعتقد ان هذا الشئ هو سعادتك وسعادة من حولك ... ولكنك لا تدرك اهوال المستقبل فربما يكون ذروة تعاستك وتعاسة من حولك ... او تعاستك وسعادة من حولك ... فقبل ان تفكر فى نفسك فكر فيمن حولك ... ولكن لا تنس نفسك
ولعلى اكون خاطئة فى ما طمحت
هناك 16 تعليقًا:
السلام عليكم
يخالجنى شعور انى امام احد هؤلاء المربين بتوع التنميه البشريه وابراهيم الفقه ومحمد عبد الجواد بقه غير الفطاحله الكبار...بجد فى حبه قواعد أسستيها كده فى شكل قصصى أو تجارب بتحكيها ..مطرزه بحكمه متقشره
بس هختلف معاكى فى بعض النقاط
أولا هنحلل استنباطى
يعنى..
1_ الجنس غايه والحب وسيله ..والكلام والعواطف دى مجرد تزويق وكذب علشان نوصل لغايتنا الساميه وهى الجنس
لا أظن كل العملات سوداء كهذه العينه
2_ الحزن _ المعرفه ..فعلا
ذو الجهاله فى نعيم / والمعرفه بتصطحب معاها المشقه والحمل ..اللى بيورث عاده حزن مطبق ..مع اقتناع بثقل الحموله وتصادم الواقع
3_ لماذا لا أغير الاحداث !! ببساطه لانى اتغير ولا أقف عند نقطه واحده
يعنى من 15 سنه كنت شئ وعند 20 بقيت شئ تانى..الزمن مش بيرجع لورا ..يعنى مش هرجع طفل ولا شاب فى ال 15 ..لأ انا هبقى 21 بمواصفات وتجارب تانيه
4_ ما أقدرشى امسح تجاربى ومعرفتى بأستيكه وادعى انى ما عرفتش..مش هقدر امسك لسانى وأقول انى ما أعرفشى وانى خام وانى غلبان وادارى فى جلابيه الخوف والخمول وترييح البال
5 _ الإستفاده من تجارب الماضى ..هو الترياق لسموم التجارب اللى بتترسب فى أدمغتنا..ومش هعالج الكلام ده بالنسيان ولا المخدر ولا الأسبرين
انا هستفيد من كل تجربه فى حياتى تعبت فيها وضيعت من عمرى أيام بعانى علشان أخوضها وأنجح وأعدى لبر امان
6_ كن نفسك ..بجد لو امضيت عمرك فى انك تكون حد تانى غيرك ..لا هتبقاه ولا هتبقى نفسك وتتوه وتضيع من نفسك وهتبقى مشرد بلا أهليه ولا هويه
7 _ انظر تحت قدميك ..حكمه أكيد قلتيها فو وقت غضب أو ثوره ..لانها تنافى شخصيتك ..ازاى اسمها (بقايا طموح ) وانا مش شايف الا رضا بواقع ذليل وخذلان .. راجعى نفسك وغير أيدلوجياتك فى النظر للحياه
8_ من لم يهتم بامر المسلمين فليس منهم
هكذا علمنا الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم
بس زى ما انتت قلتى ما تنساش نفسك
لا تكن جسرا يعبر الناس عليه للجنه وتهوى بنفسك الى النار..
تحياتى وسعدك بإحتساء شراب الحكمه من بين ينابيع خبراتك
سلامى
كلنا نبحث عن السعادة
وان هرم الحاجات الانسانية
اعلاه الحاجة الى الرضا
وقبله الحاجة الى التقدير
اللهم اجعلنا نرضى بما قسمت
ولابد ان نعى ان لكل مرحلة متطلباتها والانسان بطبيعتة يحب التجديد
بارك الله فيك
frake_ghost
اولا ميرسيه على زيارتك ولو تكن لاول مره
لكن دعنى اصحح معك ما تفوهت به على صفحات مدونتى
اولا لابد ان تعلم عزيزى ان ذاك ماكتبته فهى خلاصة فكر لا اكثر وانما انا لم اتعرض لذلك الحب الساعى للجنس وتلك نقطة اتمنى ان تعيها جيدا ولكن من خلاصة ما رايته وما قرأته على صفحات الميديا هو جنس متخفى فى قناع الحب فما اريد توضيحه هو ان الكل يستخدم وسيله ساميه عهد شريف للوصول الى ما هو احمق فالكل يستتر فى ستار الحب يقول انا احب انا اعشق ثم انا اريد ويمكن لا يقولها وانما يأتى بهاعصبا واقتتدارا
ثانيا
دعنى اقول لك ان صاحب الجهالة ليس فى النعيم فمن يدرك قيمة العلم هو من يلعن الجاهل ويسب طريقه فقولى ان صاحب المعرفة هو صاحب السعاده لان صاحب المعرفة ربما لا يخطأ احيانا لانه يعرف ليست كافة الطرق وانما اكثرها
ثالثا
انك لم تفهم قولى لماذا لا اغير الاحداث لانك لم تربطه بما سبق انا ذكرت ان ربما من فى العشرون قد اختار طريق فى الخامسة عشر وسار فيه حتى الثالثة عشر فهو قدر محتوم لا نستطيع تغيره وربما نتمرد عليه احيانا نندم احيانا واحيانا اخرى يمكننا تجديد
رابعا
لم اقل لك امسح تجاربك او ادعى انك خام او وانما هناك قصص اعطتك خبرة ولابد من نسيانها من ذكرات ولكنى ذكرت ان تضعها فى الهامش المشتقبل اذا كنت تمتحن فدائما او احيانا ما تصنع هامش تقترح فيه حل مسألو او ربما تجربها حتى لا تخطئ ولكناك لا تمسح ذلك الهامس وتدعه نصب اعينك يذكرك بشئ ويطلع عليه المصحح
خامسا
اظننا نتفق فى ان نكون انفسنا لا غير ذلك
سادسا
لم اقل انظر تحت قدميك
انما انظر لما امامك قبل ان نتظر الى هناك الى ما هو ابعد عنك فربما ما امامك افضل فربما هى دعوة للقناعة ودعوة اخرى الى النظر للحاضر قبل المستقبل
ثامنا
اظننى اتفق معك في النظر الى الناس ولكنك فهمتنى من زاوية اخرى فادعوك للنظر للحبيبك وعدوك وميز بينهما
سابعا
اتمنى ان اكون اوضحت وجهة نظرى والزوايا التى انظر منها او النوافذ التى اطللت عليكم منها
ميرسيه على زيارتك واتمنى انها تتكرر ومش تكون اخر مره
الطائر الحزين
ميرسيه على زيارتك وتعليقك
frake_ghost
اولا ميرسيه على زيارتك ولو تكن لاول مره
لكن دعنى اصحح معك ما تفوهت به على صفحات مدونتى
اولا لابد ان تعلم عزيزى ان ذاك ماكتبته فهى خلاصة فكر لا اكثر وانما انا لم اتعرض لذلك الحب الساعى للجنس وتلك نقطة اتمنى ان تعيها جيدا ولكن من خلاصة ما رايته وما قرأته على صفحات الميديا هو جنس متخفى فى قناع الحب فما اريد توضيحه هو ان الكل يستخدم وسيله ساميه عهد شريف للوصول الى ما هو احمق فالكل يستتر فى ستار الحب يقول انا احب انا اعشق ثم انا اريد ويمكن لا يقولها وانما يأتى بهاعصبا واقتتدارا
ثانيا
دعنى اقول لك ان صاحب الجهالة ليس فى النعيم فمن يدرك قيمة العلم هو من يلعن الجاهل ويسب طريقه فقولى ان صاحب المعرفة هو صاحب السعاده لان صاحب المعرفة ربما لا يخطأ احيانا لانه يعرف ليست كافة الطرق وانما اكثرها
ثالثا
انك لم تفهم قولى لماذا لا اغير الاحداث لانك لم تربطه بما سبق انا ذكرت ان ربما من فى العشرون قد اختار طريق فى الخامسة عشر وسار فيه حتى الثالثة عشر فهو قدر محتوم لا نستطيع تغيره وربما نتمرد عليه احيانا نندم احيانا واحيانا اخرى يمكننا تجديد
رابعا
لم اقل لك امسح تجاربك او ادعى انك خام او وانما هناك قصص اعطتك خبرة ولابد من نسيانها من ذكرات ولكنى ذكرت ان تضعها فى الهامش المشتقبل اذا كنت تمتحن فدائما او احيانا ما تصنع هامش تقترح فيه حل مسألو او ربما تجربها حتى لا تخطئ ولكناك لا تمسح ذلك الهامس وتدعه نصب اعينك يذكرك بشئ ويطلع عليه المصحح
خامسا
اظننا نتفق فى ان نكون انفسنا لا غير ذلك
سادسا
لم اقل انظر تحت قدميك
انما انظر لما امامك قبل ان نتظر الى هناك الى ما هو ابعد عنك فربما ما امامك افضل فربما هى دعوة للقناعة ودعوة اخرى الى النظر للحاضر قبل المستقبل
ثامنا
اظننى اتفق معك في النظر الى الناس ولكنك فهمتنى من زاوية اخرى فادعوك للنظر للحبيبك وعدوك وميز بينهما
سابعا
اتمنى ان اكون اوضحت وجهة نظرى والزوايا التى انظر منها او النوافذ التى اطللت عليكم منها
ميرسيه على زيارتك واتمنى انها تتكرر ومش تكون اخر مره
ياه... ياه
ليه كده طيب ... تيجى على الجرح و دوسي قوى كمان
يلا الله المستعان
تحياتى
حلوة النقلة الفلسفية اللي في البوست دي
بقايا طموح
امممممممممممم
؟؟
الباحث عن المعرفة ، هو الباحث عن الحزن
سلامي ليكي
رغم ما حاولتي رصده وتقديم قناعاتك عنه من نقاط فلسفية الا اني بصراحة شايف شوية براءة شوية في المعالجة وأقصد بالبراءة عدم النضج الكامل..الا اني باتفق معاكي في فترات كتيرة من نصك وباختلف معاكي تماما في نقاط
زي اول ملحوظة ان الجنس غاية والحب وسيلة..الراي ده محتاج معالجة شوية وتوسع في الافق ..لانه توقف عند قشور ابي ان يتجاوزها
الا انك ف معالجتك للمعرفة كنتي بارعة جدا وفي مقولة احب اقولها هنا..بتقول كلما كنت أكثر معرفة كلما كنت أكثر تسامحا..وممكن نضيفلها اكثر شقاءا بعد بوستك ده
أرجو أن لا أكون أزعجتك أو أن يفهم تعليقي نوع من التجنّي
هاى
انا نزلت بوست جديد ... تعليق بقى يا قمر
هاى سندريلا يااااااااااااه منذ وقت طويل لم ات هنا و عندما اتيت وجدت طموحات منهاره و امال اصبحت فى طى النسيان
بصى يا سندريلا تتغير المعتقدات و الظروف مع تغير اعمارنا و تردداتها و لكن يبقى بداخلنا المكون العام للشخصيه يصبح هى المحرك فالحب يختلف من وسيله لغايه و من معنى الى هدف و لكن يبقى الاحساس كما هو و يختلف تقدريه باختلاف الافراد هى نعم تلك الحياه باختلاف مفراداتها و لكن النظر الى ابعد نقطه للعين عبر تلك النافذه غير متوافق معى شخصيا فانا ارى ما ابعد من ذلك لانه يصبح الدافه الوحيد لرفع راسى الى الامام
لا تنظرى من منطلق افراد و شخصيات و تجعلينها مفرداتك انتى فهم ف ى النهايه ليسوا اللا مفردات
syzef
اولا ميرسيه على كل تعليقاتكم وهى مش ازعجتنى ولا حاجه
بس عايزه اقول للى قال انى معالجتى فيها نوع من البراءة اللى مساوى لعدم النضج اسمحلى انا شايفة غير كده
بيتهيألى انى لما نزلت البوست دا والبوست اللى قبله انى وصلت لدرجة عالية من النضج
ثانيا انا مش بقول ان الباحث عن المعرفةحث عن الحزن انا بكدب المقولة دى لان الباحث عن المعرفة هو باحث السعادة
احمد سلامة
ميرسية على زيارتك لكن ما فهمتش تعليقك
شريف
ميرسيه على تعليقك وزيارتك
قد ترفع رأسك ولكنها فى الارض
وقد ترفعك رأسك ولكن عينك لا يمكنك رفعها من الارض
واذا رفعتها عن اعين اناس معينه قد لا يمكنك رفعها فى أعين اخرون
يا جماعة كل اللى علقلى على البوست دا
اختلاف الراى لا يفسد للود قضيه
ولازم الكل يقرا تعليقى او ردى على frake_ghost
لانه بيوضح حاجات كتير جدا
انا في انتظار رد منك عشان في شوية كلام ضروري. ومش لاقي طريقة مناسبة أكلمك بيها
ممكن؟
انا متفقة معاكى بشدة فى النقطة اللى بتقولى فيها فيما معناه ان رغم تغير موقفنا من اختيارتنا فى سن 15 سنة عن سن 20 و 23 سنة الا اننا مش بنقدر نغيره الا اذا تمتعنا بقوة ارادة جامدة .. فعلا دا صحيح ، بس صدقينى فى حاجات حتى قوة الارادة مش بتنفع تصلحها ..
ومش متفقة معاكى فى موضوع اننا نبص لأقرب نقطة فى طريقنا ، لازم نتمتع ببعد نظر ونبص لبعيد ونخطط هنوصله ازاى .. لو بصينا بس تحت رجلينا ممكن بعد كده نضطر نهد كل اللى عملناه او نعيش على عكس ما احنا عايزين ..
جميلة افكارك يا سندريلا وجميلة كلماتك .. دمتى بود
إرسال تعليق