الأحد، يناير 18، 2009

شكلى هبطل تدوين


انا عندى سؤال واحد بس

ليه بنسرق بعض ؟

يعنى ايه عايز تبقى مدون وكمان بتسرق تدوينات غيرك يعنى كده انت مدون ولا هو برده اللى مدون ؟

يا جماعة حرام عليكو اكتشف حالتين سرقه ليه فى سنه واحده بجد دا حرام

ومش ممكن يكون مافيش غيرى ولا بيستهبلونى ولا ايه بالظبط

يعنى احط بادج على المدونة واقول حقوق الطبع محفوظة والله ولا بتأثر اصلا

يا جماعة لو سمحتوا والله الحاجات اللى بكتبها فى المدونة دى بتاعتى انا ووالله عمرى ما نقلتها من حد فعلا انا اللى بألفها وانا بكتبها

يا جماعة اللى معندوش فكر بيعمل ليه مدونة ينشر فيها ليه افكار مدونين تانيين والله مستغنيين عن خدماتكوا

يعنى انا مثلا مش عايزه مساعده من حد

واللى هيدخل ويسرق لو سمحتوا ما يدخلش اصلا انا مش بدخل فى بيتى حراميين سورى بأة فى الكلام

ولا المصيبة بأه ان واحد ابن الحلال الله يسامحه سارق ومعدل كمان شوفتوا البجاحه ماافيش اكتر من كده فقعة مرارة

انا فعلا هبطل انشر الخواطر والأشعار بتاعتى لا كده ماعتش فيه آمان

اتفرجوا على الأخ المحترم لا وكمان من الزقازيق يعنى حاجه تفقع زى ما يكون ما نقينى مش فاهمه ايه الغباء دا



LOVE STORY
دعنى اخذك لعالمى الصغير ... لتعرف ايماءاتى وتفاصيلى الصغيره ... وتضاهيها بتطلعاتى الدقيقه ... لتعرف اننى انسان احيا بأمل وبدون امل ... اعيش مع اليأس لحظات ليتكون لدا انامل يديا احباطا يجعلها تارة تكتب وتاره تكف عن الصياح والكتابه... دعنى اسكنك هذا العالم لحظات ... لتتعلم منى الصدق والصراحه مع مزيج من الخيال الذى يجمل طبيعتنا ويزين نظراتنا ... دعنى اعلمك الواقع من خيالى ... او اسكنك الخيال ... لنخرج على حدود الواقع


حضرته معدلى كمان

والله يا جماعة انا اللى مألفها والله وعندى الكشكول اللى كتباها فيه وكتباها مرتين كمان والله دى اصلا جزء من كل دى كبيرة جدا جدا

بس بجد ربنا يساحمه

انا فعلا هعيط وهبطل تدوين بعد ما عملت مدونات تانيه على جيران ومكتوب وتدوينه واكتب والله قطعت نفسى وكرهت العالم دا بعد ما كنت بحبه ومتعلقة بيه ككتير

الودااااااااااااااااااااااااع

....................................

صـدى اختنــــ سندريلا ــاق

هناك 41 تعليقًا:

حسام شعبان يقول...

معلش ما تزعليش نفسك
انا بس زعلان عشان انا عامل مدونة ومفيش حد بيدخل عليها خالص.
هههههههههههههههه
اه والله مفيش حد بيدخل عليها
مش عارف ليه الإحباط ده
ممكن اني ترفعي من روحي المعنوية وتدخلي علي المدونة بتاعتي ولو مرة واحدة, هية صحيح مختلفة خالص عن باقي المدونات بس انا عاجباني اوي , مين يشهد للعروسة؟ههههههه
المهم يا ريت بس بجد تدخلي عليها وتقوليلي ايه رأيك فيها
http://nazramokhtalefa.blogspot.com/

N35 يقول...

:) >>
انفعالات ..

معلش يا أختـ ..
تعيشي وتاخدي غيرها..

يعني لما أمرّ هنا الاقيكي بتتخانقي ؟؟

ربنا يعينك..

أخوكم

romansy يقول...

كويس انك عرفتينا المدونه دى
طيب ليه هما بيدونوا اصلا على رايك
مفيش مانع انه يستاذن منك على الاقل ودى مفيهاش حاجه
ان الانسان يعجب بشئ ويعلن عنه ويعلن اعجابه بيه
بس مش تبطلى تدوين
لان الحكايه دى عمرها ما هتخلص

yoyo يقول...

سندريلا
حاسة بيكى اوى يا حبيبتى
وعارفة اد ايه صعب على الانسان لما يحس انه مجهوده بيتاخد وينسب لشخص تانى بمنتهى السهولة والبساطة كدا

بس مش معنى كدا انك تنسحبى بكل سهولة اوى كدا كتابتك جزء منك ومن حياتك مش سهل انك تتخلى عنها كدا بسهولة

وكمان مش سهل انك تبعدى عن مدونتك اللى اصبحت جزء منك و مجال للتواصل مع اصدقائك وكل من ينتظر بشوف كل جديد لك

هونى على قلبك و لا تستسلمى فأنت اقوى من ذلك يا عزيزتى

ربنا يحفظك يارب
تحياتى
يويو

محمود سعيد يقول...

هو حضرتك خلاص اتسرقتى فأعلنتى الاستسلام

أنا معرفتش بالضبط أنهو تدوينة اللى اتسرقت لحد دلوقتى حتى

بس حضرتك الموضوع ده حصل قبل كده
وفى جرايد كمان سرقت من مدونين

بسيطة
اكتبى تدوينة وضحى السرقة
وابعتى ايميلات

وقولى لكل الناس وافضحيه

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

سندريلا

اهدي بس شوية كده وركزي

ده مش الحل انك تنسحبي علشان واحد نفسه ضعيفة

والمفروض ده تكوني متوقعاه من البداية
لانك بتدوني في عالم مفتوح ومفيش فيه رقيب على أي حد غير ضميره

واكيد مش كل الناس عندها ضمير وده حصل معايا مرة بس الحرامي اللي كان معايا كان ذكي شوية مش سرق الموضوع بحذافيره لأ سرق الفكرة وروحها واضحة في موضوعه اووووووووي ولما علقت عنده وكلمته بالذوق وحسسته اني فهمت مع الاسف مردش على تعليقي ومن يومها مدخلش المدونة عندي مع إنه ماشاء الله يعتبر من الناس الجامدين

ومن جه تانية والله مثلا لو كتبت موضوع وفيه معلومة كنت بحثت عليها علشان اوثق الموضوع اللي بكتبه .. بكتب مصدرها علشان ينسب الفضل لأصحابه وده المفروض


المهم مطولش عليكي طبعا مأخدتش قرار زي قرارك ده لان الرؤية واضحة من البداية عندي ولازم تبقى واضحة عندك انت على النت واللي بتكتبيه هنا مش في الاجندة بتاعتك ومقفول عليها في درج مكتبك

وبعد ما قررتي تعملي مدونة وبقى لك متابعين تيجي دلوقت تقولي لأ خلاس معتقدش أن قرار زي ده بيكون ملك صاحب المدونة لوحده أكيد في ناس بتشاركه المدونة وبتتفاعل معاه حتى وإن كان تفاعلهم ده واخد دور المتلقي


وبيستنوا أي حاجة ليكي بتكون روحك موجودة فيها وفي أي حرف بتكتبيه

وهو اللي هييأس بعد شوية لانه مش بيبذل مجهود ومفيش مجهود بذله علشان يحس بطعمه ... وهيقع هو وغيره في السكة اكيد

وزي ما انت عارفة

ال .... تعوي والقافلة تسير

ارجوكي استمري لأن في لك قراء كتيرررر لمدونتك ... وانا واحد منهم

ومستني جديدك إن شاء الله قريب

وليد

romansy يقول...

يارب تكونى كويسه دلوقتى وتفكرى بهدوء
وتلغى قرارك دا

غير معرف يقول...

العيب على الزمن السو اللي بتتسرق فيه كل حاجة من أحلام و كلاوي و حتى تدوينات.بس اوعي اوعي تبطلي تدوين يا سندريلا.
تحياتي

Lady E يقول...

تبطلي تدوين ايه صلي على النبي

يعني اول مرة ادخل مدونتك الاقيكي عايزة تمشي

اما عن موضوع السرقة فمتزعليش نفسك

الحراميين كتير بس اكيد اسلوبك معروف

Unknown يقول...

الله يكرمك متحرميناش من ابداعاتك وحجاتك الي بستمتع بيها جدا
هي حاجة تغيظ صحيح وتحرق الدم بس مش تخليكي تتخلي عن حبك الي هو التدوين
أنا بكلمك جد مش بجامل والله
وحياة ربنا هزعل لو سيبتي التدوين بجد
ربنا يوفقك وترجعي عن رأيك ده

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
سندريلا
ليه تبطلى تدوين بجد
حرام عليكِ نفسك
انتى عارفه لو بطلتى تدوين يبقى هو كده اللى كسب وحسس الناس انه هو اللى صح
فهمانى
احنا مصدقين سندريلا
لان ده احسسها وكلمها فى كل اللى بتكتبه
يعنى مش هنكذبك من اول بوست لاخر بوست علشان واحد سرق منك تدوينه
انا عن نفس واثق فيكِ جداااا
بجد رجعى نفسك
اوعى تتركى الميدان وتنسحبى بجد
اوعى تعلنى استسلامك
اكتبى حاجه جميله وراقيه من كلماتك وقولى باعلى صوتك لو يعرف يعمل زيها يعمل ويورينى
فهمانى
علقى عنده وقوليله ياحرامى
وانا معاكِ هقول يا حرامى
وكل الشرفاء هيقولو ياحرامى
وربنا معاكِ ويصبرك على هذا الابتلاء
دمتى بكل خير
ومن الله اقرب
والله الموفق

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
سيدتى
ارجوكِ فكرى فكره تانيه بجد
لا تنسحبى وتعلنى استسلامك امام هذا الحرامى
ارجوكِ دافعى عن كلماتك وفكرك بكل ما اوتيتى من قوه
نزلى بوست جديد وقولى باعلى صوتك لو تعرف تكتب زيه نزل بوست وصدقينى عمره مايعرف يكتب كلمه جميله مثل كلماتك
انتى عارفه ليه؟
لانه حرامى
واحنا كلنا معاكِ
وانا عن نفسى هروح واقوله انت حرامى فى مدونته
ارجوكى لاتتركى هذا العالم ارجوكِ
دمتى بكل خير ومن الله اقرب
واله الموفق

http://kasperb4.blogspot.com/ يقول...

معلش متدايقيش نفسك
وياما حصلت مع ناس كتير
طول ما فيه ناس معندهاش ضمير
الواحد يتوقع اكتر من كده

sydalany-وش مكرمش يقول...

يااااااااااااه
انت لسة ما بطلتيش تدوين

انا يا ستي دخلت على البلوج عندي
قلبت في البوستات القديمة
و الكومنتات القديمة
حسيت إني بقرا لحد غيري
و حسيت إن اللي كان بيدون و يرد على الناس ما كانش أنا
حسيت إني ما أعرفنيش
قلت أدور بين الناس اللي سايبينلي كومنتات و رديت عليهم أكيد فيه حد منهم يعرفني و يقدر يحكيلي عني
للأسف كل اللي دخلت عندهم مبطلين تدوين
و انت الوحيدة اللي لسة بتدوني

أما عن السرقة
فده اللي دفعني للإتجاه للفيس بوك
لقيت نفسي بتسرق من منتديات
مثال/ موضوع بإسم تيجوا نسمي الجنيه اتسرق بالكامل
و غيره

ف ما تزعليش أوي كدة
و لو عندك فيس بوك نزلي نوتس عليه و خلاص
sydalany@yahoo.com
ده هو إيميلي على الفيس بوك
لو عندك يا ريت تعمليلي آد

Radwa يقول...


حسام شعبان
اولا موضوع ان محدش بيدخل على مدونتك دا وارد وكلنا مرينا بيه فى أول الحياة التدوينية
بس صدقنى انا كنت زيك لحد ما وصلت فى النص ل 79 كومنت
يمكن دلوقتى ما بيجيليش كومنتات كتير بس دا مش لضعف كتاباتى لا لانى ماعنديش وقت انتبه للتدوين زى الأول ادخل على المدونات التانية وزور المدونات اللى فعلا هتعرف تفهمها مش اى مدونة وخلاص
واطلب منهم زبارة
واكتب حاجات تستحق الزيارات فعلا
وميرسيه على زيارتك لمدونتى وبتأسف ان تكون دى اول زيارة ليك فى وقت انا بسيب فيه التدوين
تحياتى واوعك بزيارة
.....................
صـدى اختنــ سندريلا ــاق

Radwa يقول...


نور الدين
ميرسيه لزيارتك
معلش هى الظروف جت كده
.................
صـدى اختنـ سندرلاـاق

Radwa يقول...


رومانسى
يا رومانسى والله الموضوع مش موضوع استأذان اصله مش كتاب هتستلفه منى
يا جماعة الكتابات دى تاريخ الانسان وحياته
الحاجات دى ليها عندى ساعة ودقيقه متسجله بيها دى عمرى فعلا انا ما امتلكش اى حاجه من الدنيا غير الحاجات دى
.....................
ميرسيه ليك

Radwa يقول...


يويو
والله انا برده حزينة جدا المدونة دى حياتى
هى اللى غيرت كتير منى او فتحت تفكيرى
بينتلى حاجات كانت عايشه جوايا ومش عارفاها
عملتها علشان احس بفلسفتى فى الحياة اللى يمكن ما بحبش حد يعرف عنها حاجه
بصى المدونة دى تاريخى وعمرى كله
ميرسيه على كلامك الجميل دا وهفكر تانى ما تفكريش ان الفراق دا سهل عندى وانى اقدر اخد القرار دا بسرعة
..................
صـدى اختنـ سندريلاـاق

Radwa يقول...


محمود سعيد
التدوية انا موضحاها ( دعنى اخذك لعالمى الصغير)
لو بصيت على رأس الصفحة عندى هتلاقيها وعنده كمان هتلاقيها بس حضرته معدل فين
ميرسيه على حلك دا بس والله دا مش استسلام انا بس فكرت ارجع زى زمان ادون بكشاكيلى وكتبى وبس
.................
صـدى اختنـ سندريلا ـاق

Radwa يقول...


عارفه مش عارف ليه
والله القرار دا صعب جدا عليه
ودا رأى دايما لآى واحد بيسيب التدوين
بس موضوع وموقفى مختلف تماما لأن انا سايبه التدوين لان مالقيش اللى بتمناه للعالم دا
صدقنى انا علاقتى بيه أكتر بكتير من أنى اسيبه دا قرار كتير صعب عليه
واكيد بفكر تانى
.............
صـدى اختنـ سندريلاـاق

Radwa يقول...


رومانسى
بفكر كتير
وفى كذا حل براسى
راح اخذ افضلهم ان شاء الله
شكرا لاهتمامك
...............
صـدى اختنـ سندريلاـاق

Radwa يقول...


على الصبى
تقريبا اول زيارة ليك
مش عارفه اقول زى كل مرة ما اتمناش تكون الأخيرة لانها ممكن تكون الأخيرة
وكان نفسى تزورنى فى وقت افضل من كده
.............
صـدى اختنـ سندريلا ـاق

Radwa يقول...


lady
ميرسيه على زيارتك وبرده كان نفسى اقولك ياريت تكرريها
بي ممكن تكون الاولى والاخيرة
بس لو بستمر هقولك
واسفه كتير لانك تزورينى فى التوقيت دا
بس برده ميرسيه على زيارتك
.................
صـدى اختنـ سندريلا ـاق

Radwa يقول...


كاتب مصرى
ميرسيه خالص على كلامك الجميل دا
وبوعدك بفكر تانى
بس فعلا بيدور براسى حلول كتير
وصدقنى والله القرار دا كتير صعب عليه
................
صـدى اختنـ سندريلا ـاق

Radwa يقول...


التائب
ميرسيه على كلامك دا كله والله
واوعدك فعلا انى افكر تانى لأن القرار صعب عليه جدا
...............
صـدى اختنـ سندريلا ـاق

Radwa يقول...


وش مكرمش
يااااااااااااااااااه
مش ممكن
فعلا عاش من شافك
انت فعلا من اول المدونات اللى كنت بدخلها ايام ماكنت لسه طالب تقريبا
ودخلت قريب جدا بس فعلا لاقيت تدوينه قديمه حسيت فعلا انى قريتها قبل كده
بس بجد انا مبسوطه انك زروتى وخاصة وانا بفارق التدوين سبحان الله مكتوبلك تودعنى
ميرسيه على زيارتك
اوك انا اشتراك على الفيس بوك بس تفتكر انه هيختلف والناس هتبطل تسرق ما اظنش
...............
صـدى اختنـ سندريلا ـاق

Radwa يقول...


الام وامال
تقريبا برده اول زيارة
ميرسيه على زيارتك وكلامك الجميل دا
ونفسى والله اقولك ياريت ما تبقاش الزيارة الأخيرة بس والله مش عارفه لأنها ممكن تكون الأخيرة
بس لسه هعيد تفكير تانى
ولو استمريت هجر عند واقولك ياريت ماتبقاش الأخير

blue-wave يقول...

لألألألألألأ
مش دا الحل
اوى كونك تتسرقى معناها ان عندك حاجه قيمه تستاهل السرقه
وربنا يسامحه بقى
بس بلاش الفكرة دى بليز

Hannoda يقول...

في كل مكان قيم غالية و تفاصيل جميلة

و معاهم شوية أذية ممكن نزيحها على جنب ونردمها


لكن لو سبنا الاماكن و ردمنا كل جمالها عشان خاطر شوية طفيلات نبقى احنا كده غلط
نبقى كده حانحول كل الاماكن لمستنقعات

اتمنى اني آجي كمان كام يوم الاقيكي رجعتي ببوست

s.m يقول...

اولا انا اول مرة ادخل هنا لان اللى شدنى كلمة هبطل تدوين لكن با مانه انتى غلطانه اللى ليه حق بيخدها ومتزعليش ناتى سالبة لازم تقفى لية وكنت حذريتة كمان وانك تبطلى تدوين يبقة دا اكبر غلط لانك بتدى فرصة للسالبية المفروض تقرر تستمرى وتثبتى للكل انك فعلا تمتلكى المهارات والاودات اللى بتعبرى بيها وهو لما مش هيلقى انه بيجيب جديد هيتوقف واى بوست تنزلية حطى عليه تاريخ لان دا بياحفظ حق النشر

s.m يقول...

اولا انا اول مرة ادخل هنا لان اللى شدنى كلمة هبطل تدوين لكن با مانه انتى غلطانه اللى ليه حق بيخدها ومتزعليش ناتى سالبة لازم تقفى لية وكنت حذريتة كمان وانك تبطلى تدوين يبقة دا اكبر غلط لانك بتدى فرصة للسالبية المفروض تقررى تستمرى وتثبتى للكل انك فعلا تمتلكى المهارات والاودات اللى بتعبرى بيها وهو لما مش هيلقى انه بيجيب جديد هيتوقف واى بوست تنزلية حطى عليه تاريخ لان دا بيحفظ حق النشر

sherif gharib يقول...

من يملك القدره يملك الوجهين
اعلمى ان الابداع ليس بكلمات فقط و انما هو مفردات و عالم من عوالم الفكر و الانبهار
ان كنت مكانك لكتب رساله شكر فالاقتباس ليس له معنى سوى الابداع
انتى ابدعتى و غيرك افتقد الكلمات
استمرى يا سنردريلا فليس للابداع اراده ليتوقف بها
استمرى استمرى
فالكلاب تعوى و القافله تسير
تحياتى

*^*AL.7aAzZeEnN*^* يقول...

علشي متزعليش نفسك بس

بس لو تستحملي شويه متسبيش عالم التدوين

سيبك من الناس دي

المهم تكوني مقطنعه بالمواضيعك الرائعه

تحياتي لك

القلب المنكسر

دمتي بكل خير و سعاده

و اتمني زيراتك الي مدونتي المتواضعه

سلااااااااااااام

Radwa يقول...


د/عمرو
ميرسيه على زيارتك دى
وكلامك دا
وانا بعد كلامكوا كلكوا تقريبا اقلعت عن الفكرة تماما
بس مش هسيب حقى يضيع
تقريبا هحاول اشفر التدوينات القديمة
علشان محدش يسرقها
..................
صـدى اختنـ سندريلا ـاق

Radwa يقول...


هنودا
مش عارفه اقولك قد ايه انتى اكتر واحد كلامك اثر فيه
وحسيت بيه فعلا
خاصه انى كنت دايما من اول المعارضين وبشدة اى حد بيفكر يسيب العالم دا بس والله تفكيرى دا نابع من انى عايزه احافظ على حاجات انا قبل ما انشرها اصلا على النت مش عارفه اقولك انا قدمت ميت خطوة ورجعت الف علشان خايفه فعلا عليها
بس بقى ربنا يحفظ الجميع هو عارف قد ايه ان دا مجهودى انا وانا اللى بكتب الكلام دا والله خاصة انى مش بقراش مثلا ولا بطلع على اى حاجه علشان تتولد الافكار دى عندى
ميرسيه على كلامك وتعليقك ومساندتك دى ربنا يخليكى وماازوركيش فى حاجه وحشه
.....................
صـدى اختنـ سندريلا ـاق

Radwa يقول...


s.m
ميرسيه على زيارتك الأولى
وان شاء الله ما تكونش الأخيرة
لأنى بعد كلامك ان شاء الله تقريبا اقتنعت
لاقيت حل كتير كويس عن كده

وميرسيه على كلامك دا
وانا ان شاء الله هنزل بوست جديد وفيه تجديد كتير عن كل مره
.....................
صـدى اختنـ سندريلا ـاق

Radwa يقول...


شريف غريب
اولا سعدت بزيارتك والف حمد الله على السلامة
ثانيا مبروك المدونة الجديدة اتمنى الاقى فلسفه اكثر تعمقا مما اعتدنا عليه
ثالثاميرسيه على كلامك دا وتقريبا زيارتك جت فى وقتها المناسب لانى تقريبا بدأت اغير راى من ساعتها
ميرسيه جدا يا شريف
وان شاء هنزل بوست جديد ومختلف جدا
...................
صـدى اختنـ سندريلا ـاق

sherif gharib يقول...

على فكره مستنى تعليقك على البوست الاخير و ما تعمليش زىى و تتاخرى
يعنى خليكى انتى احسن منى
تحياتى و استمرى قدما

مــحــمــد يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
مــحــمــد يقول...

سلام عليكم
انا بتاسف ليكم جميعا وفعلا انا نقلت جزء من كلام سندريلا وده كان من زمان بعيد اوى تقريبا فى اول ايام عملت فيها المدونه بتاعتى, وفعلا انا اخطأت وبعترف واسف ليكى سندريلا وانا حذفت الجمل اللى ناقلها من عندك وياريت اكون بكده حليت المشكله وانا فعلا طالما مبعرفش اكتب هريحكم من خدماتى زى ما بتقولوا يا جماعه ,,, وياريت انا زى ما صلحت خطأى فى حق سندريلا , هى كمان تردلى الجميل وتحذف كل كلمه مش كويسه اى حد قالها عنى , ده رجاء اتمنى تحققيه ليا ولو عايزه المقابل احذف مدونتى خالص هعمل كده
سلام عليكم

RiddleR يقول...

حالتين سرقة في سنة واحدة وزعلانة؟

يا مسز سندريللا انا الموقع بتاعي اتاخد كذا مرة بكوبي وبست
والله الواد كمان حاطط صورتي انا بس مغير الرقم والاسم........ تخيلي بقة؟

عادي دا بيسموه:
الكلاب تعوي والقافلة تسير