السبت، يناير 24، 2009

قصائدى


أنا تائهة

لا تتبع خطواتى .. فأنا تائهة .. فى بحور الدنيا .. وبين أمواج الآخرة .. لا تطمئن على .. فأنا امرأة بلا هوية

عجوز فى انتظار شاب
فى نفس الموعد من كل عام .. انتظرك على صخورنا .. أتتذكرها .. أأمل بلقائك .. اعلم انك ستأتى .. ولكنى اخشى ان يضيع بى العمر .. وينكمش الجسد .. وتتكرمش الجلود .. وتجدنى عجوز فى انتظار شاب

عاجز
لماذا رفضت مساعدتى .. وانت تعلم اننى اعشقك واحبك .. ابدلنى بعصاك اليوم .. واستند على كتفاى .. وتملك حنانى
خطوات
تلك هى خطواتك التى اتبعتها وحدى .. ودونك .. وتهت فى أزمة الجحود .. وعدت لأعدها .. فكانت الآف الخطوات .. وتعبت فى المنتصف .. فذاك هو منتصف الطريق اليك .. ترى هل اجدك اليوم .. أو بعد حين
وجه مهمش
ذلك هو وجهى الذى صفعته بيدك .. وتلك هى يدى التى تختبئ دموعى بين طياتها .. وذاك هو الطوق الذى اهديته لى فى عيد حبنا .. فالآن اصبع طوق يهدد عنقى ويلزمه بالانتحار.. اعطنى فرصه لخلعه .. أو لأسامحك
لا تنتظر .. فلن أعود
اجلس مفردك قرب منزلى .. اعلم انك بانتظارى .. ودموعك تبلل خديك .. وأنا أنوى الرحيل وحدى .. لا تنتظر ان تحمل لى حقيبتى .. فانا جديرة بحملها وحدى .. ولا تجلس بعد يومان تنتظر عودتى .. فلن أعود .. فاجلس بمفردك دونى
رحيق يدى
حاول ان تستنشق رحيق يد عانقتك .. عانقه وخبأه بجواربك .. ربنا تشتاق اليه يوما .. أو تحتاجه فى دنيا شح فيها الرحيق
طريق مستقيم
اعشقه .. واجيد السير على ترابه بخطوات ثابته ... وتركهه لأنك متعرج الطموح ... تركتنى لأسلكه بمفردى ... وتركتك لاننى متمسكة بمبدأى


أوردة الشمس
ذاك باقى الطريق الذى تركتنى ابدأه وحدى ... فاكملته وحدى ... وسأنهيه وحدى ... انظر معى فقد تفتحت اوردة الشمس ... وكر الغروب ... لم اعد آراه بعدك

لقاء متأخر
انتظرك بين الفصول ... اراقب دقات الساعة ... وأجراس انذار مرور القطار ... انظر الى الأبواب كلها ... ربما يطلع عليه شبحك ... ومللت فقررت الجلوس تحت القطبان ... فقد مر بى العمر ... ولا داع من انتظار
لحن ضائع
اصبع ووتر ... لحن ونوتة ... وعيون دامعة على ذكرى ضائعة ... تائهة بين سطور متعرجة ... وقلم بلا حبر لأكتب بدلا منها

ظلام
يتيه من ثغراته النور ... وواحدة انا انتظر انكسار الغصون ... انظر وحدى الى السماء انتظر حتى هطول المطر ولكن اين هو ... وارى نور من بعيد وكلما اقتربت منه ... اصحو على صراح ... فيكون حلم او كابوس
................................
دى عناوين قصائد عندى انتظرونى
................................
صـدى اختنـ سندريلاـاق

هناك 15 تعليقًا:

romansy يقول...

اكيد هننتظر لما نستمتع بقصائد جميله قوى
ورقيقه

msafa يقول...

حلو اوى

blue-wave يقول...

بدايه مشرقه
كلمات رائعه
فى الإنتظار بكل تأكيد

بسمة انور يقول...

السلام عليكم
مدونتك حقيقى جميييييلة
اقبل تحياااااتى
بسمة

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
سيدتى
بجد انتى مبدعه
اتمنى لكِ كل الخير
وبجد حلوه اوى اوى
دمتى بكل خير
وانا منتظر

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

شوفي

أنا مش هتكلم عن اي حاجة من اللي قريته

بسسسسسس

انا سعيد انك الحمد لله تفوقتي على نفسك

ورجعتي من تاني للتدوين

واكيد احنا الكسبانين مش انت



دومتي بكل خير
وليد

إبن مصر يقول...

السلام عليكم

ان كانت هذه الكلمات هى صدى اختناقك مننتظر المزيد منا الإختناقات حتى نشعر بهذا الجمال فى كل كلمه تكتبيها من اثر هذا الإختناق
تحياتى سندريلا

غير معرف يقول...

السلام عليكم

طبعا نحن بانتظار المزيد والمزيد من الروائع ولكن

--------------
صـدى اختنـ سندريلاـاق
------------------
؟؟؟!!!
بلاش تقلقينا عليكى


يلا سلام

مــحــمــد يقول...

سلام عليكم
يا ترى فاكرانى؟
انا اللى كنت اخدت الكلام بتاعك واستعملته عنوان لمدونتى (دعنى اخذك لعالمى الصغير ....)
انا اسف على فكره
مكنتش اعرف انك هتضايقى وتكتبى تعليق عندى وتشتمينى وكمان واحد يكتب تعليق بعدك ويشتمنى
انا كنت عامل المدونه لسبب مختلف عن كل الاسباب اللى الناس بتعمل مدونات علشانها
والسبب انى كنت بجمع فيها كلام بيعجبنى علشان احتفظ بيه وكمان لما حد يوصل لمودونتى يلاقى فيها كل الكلام المأثور وكل الكلام الجميل من وجهه نظرى
وانا مش حرامى زى ما كتبتم ف التعليقات عندى وانا اسف مره تانيه وانا مهندس ع فكره
وعلى فكره مدونتك جميله جدا ودمها خفيف وياريت ميكونش فى مانع انى ادخل اتصفحها من وقت للتانى ووعد منى انى ما انقلش منها -قصدى مسرقش - منها حاجه تانيه
سلام عليكم

Radwa يقول...


الشاعر
ميرسيه على تصحيح الخطأ وانا والله هعملك اعتذار خاص فى بوست لوحده
بس صدقنى انا الوقتى بمر ظروف صعبه شوية ولما احلها واخلصها
والله هنزل بوست لوحده وباسمك
بس والله مش قصدى شتيمه ولا اى حاجه انا بس ما بحبش حد ياخد اشعارى يعنى حتى كنت اكتب عليها اسمى وقول ان دا ملك لكذا او منقول من مدونة كذا
....................
صـدى اختنـ سندريلا ــاق

مــحــمــد يقول...

اشكرك سندريلا.. خلاص انا مش محتاج اعتذار ولا حاجه .. ده انا اللى اسف جدا

تحياتى ليكى

بنوتة يقول...

السلام عليكم
ايه الجمال ده كله وأنا في انتظارها
تحياتى ليكى

غير معرف يقول...

زيارة بعد غياب طويل
تحياتي لك سندريلا
دمتِ بكل خير

momken يقول...

حلوة اوى اوى العناوين

امتى بقى هنقرا القصايد

تحياتى

yoyo يقول...

كلى شوق فى انتظار جديدك يا عزيزتى