الأربعاء، أكتوبر 25، 2006

قرارات حاسمة .... اوك

عايزع اقول كل سنه وانتو طيبين وعيد مبارك وسعيد علينا جميعا ى موضوع كنت قلت انى هتكلم عنه قبل رمضان ما يخلص بس مش قدرت حصل عندى ظروف الموضوع هو ربنا يثبتنى بعد رمضان دعاء غريب كنت بدعيه دايما وانا بصلى فى رمضان وبحرقه شديده كنت عارفه معاناه كويس جدا بس انتو عارفين ان التنفيذ بيكون صعب شويه بس انا انشاء الله هحاول هثبت بعد رمضان ويمكن اغير حاجات كتير خد عنها قرار فى رمضان ومش هتراجع عنه ابدا يمكن خدته كتير لكن مش نفذته المره دى خلاص هو للاسف مش قرار واحد بس لا يمكن هما قرارين او ثلاثه مش مهم ايه هى القرارات دى بس المهم ان ربنا يعينى على نفسى وانفذها خلينا بقى فى الاهم يا دودى هتعملى ايه بعد رمضان الاول هسال نفسى سؤال هل كل سنه بتثبتى بعد رمضان الجواب بصراحه شديده مقدرش اقول انى مش بثبت ومقدرش اقول انى بثبت ليه معرفش اكيد نفسى برده مش مطمئنه لانى اكيد اكيد مش وصلت لدرجه دى برده مش مهم اللى فات قولنا هنستغفر فى رمضان خلينا فى النهارده تانى يوم العيد هتعملى ايه ان شاء الله هحاول بقدر الامكان انى اثبت وربنا هيعنى على كده ان شاء الله اول حاجه لازم احافظ على قراءه القران بصوره مستمره واكنى فى رمضان يعنى احاول انى فى ثلاثين يوم اخلص القران كامل انا عارفه ان دا صعب خاصة انى عايزه ولاول مره اقرا تفسير القران الكريم لانى السنه دى قاته بتمعن شويه لقيت يمكن اكتره مش فهماه او عازه اعرفه كويس بلاش شهر علشان مش تكدبى على نفسك زى ما تقدرى اهم حاجه دلوقى عندك التفسير صح اه صح ماشى ماعلينا من موضوع القران دودى انتى انقطعت فتره عن قراه اذكار الصباح والمساء يمكن اتشغلت فى تعب ماما او فرح اختك بس هذا لا يمنع انك حتى تردديهم وانتى واقفه مش مهم اوك حاجه كويسه فى حاجه يمكن تكونى كنت بتصلى الفجر فى اكتر الايام يمكن مش فوتى الا ايام قليله ايان الرفح بس قبلها كنتى منتظمه وبعدها كنتى منتظمه صح بس مش اوى بعدها برده صح اه خلاص تحاولى تنتظمى فى صلاة الفجر اه طبعا نيجى باه على حاجه مهمه كنتى الصيف اللى فات على طول بتصلى قيام الليل لا لازم عنت اصلى قيام ليل على طول ان شاء الله صح وربنا يقدرنى على كده ايه كمان فاضل فى حاجه مش عارفه هتعرفى تعمليها ولا لاء انك تصومى الاتنين والخميس اقولك على حاجه ابداى ب 13 و 14 و 15 الاول اوك وبعد كده كملى على اد ما تقدرى وتخلى بالك من الايام علشان ما تقوليش نسيت والله ان نهارده 13 او او انتى عارفه كويس ان الصائمين بيدخلوا من باب الريان صح فى ايه كمان عاريزه تعمليه مش عارفه صح الاغانى طبعا انتى مش بتسمعى اغانى صح اه بس برده تحافظى شويه وتاخدى بالك من شريط اليسا اللى انت بتحبيه او شريط عمرو ديان اللى هينزل او اغانى عبد الحليم طبعا لما تصحى الصبح هتشغلى قناة العسافى اللى انتى بتحبيها او تشغلى احمد العجمى على الكمبيوتر او سعد الغامدى او قناه المجد صح ان شاء الله ربنا يعينك فى حاجه انتى ناسياها ايه انتى عندك فرح يوم الجمعه ولازم تروحيه وهتعملى ايه ان شاء هحافظ مش هعمل ميكب خالص خالص ان شاء الله هو الكحل وبس ماشى حاولى على قد ما تقدرى وموضوع الصور اللى كنت عايزه تتصوريها لا خلاص غيرت راى انا مش هعمل اللى كنت عايزه اعمله خالص وهتصور عادى انا طول عمرى بتصور عادى اشمعنا المره دى يعنى اللى عايزه تتصورى بشعرك دا انتى عمرك ما عملتيها حتى انا عارفه انى عمرى ما كنت هتصور كده ابدا الحمد لله وايه كمان مش عارفه مش عنت عارفه اقول غير ربنا يثبتنى وخاصة فى القرارات اللى انا اخدتها

ليست هناك تعليقات: