السبت، يوليو 08، 2006

برده مش عارفه

انا عايزه اكتب حاجات كتير بس مش عارفه اكتب ايه فى حاجات كتير فى حياتى نفسى اكتب عنها انا عندى مشكله بعانى منها ومش عارفه ازاى احلها انا بعانى من الصمت الشديد صمت رهيب ساعات بحس انى انا عايشه فى حياتى مجرد مستمعه بسمع الناس وهى بتتكلم بس بحس كتير اوى انى بكره اتلكم مع الناس مع انى مش سلبيه خالص بالعكس وليه اراء واضحه فى الحياه وفى المشكلات الموجوده حولينا ولما بقول رأى الناس بتكون معجبه بيه جدا بس انا دايما بفضل انى اسمع الناس ساعات بحس انى بكون خلفيه عن شخصيتهم من الحوار او الكلام اللى بيقولوه والمشكله انى دايما بنجح فى تكوين فكره سليمه عن الشخصيه وساعات بحس كمان ان صمتى دا هو اللى خلانى الجأ للمدونه علشان اكتب كل حاجه فيها تخصنى انا فى الاول مش كنت هكتب خصوصوياتى فيها لا انا كنت هكتب القصص والاشعار اللى بكتبها وبعد كده غيرت فكرتى خالص وكتبت حاجات بحس بيها وحاجات حصلتلى المهم انى بحس انى بتكلم مع نفسى لما اكتب فى المدونه وكمان خلتنى اخد بالى من كل حاجه بعملها طول اليوم بتاعى علشان اشوف حاجه فعلا حصلتلى تكون مهمه او حلوه او وحشه اواو واحكيها انا زهقت من الصمت اللى انا عايشه فيه دا انا وصلت لدرجه انى لما بحب اقول حاجه يمكن اكون بكسل اقولها المهم انى فى الاخر مش بقولها وبسكت وكمان بزهق من الجدل علشان كده لما بقول راي فى حاجه اخاف تكون لها معارضه عند مثلا اختى ونبدا نفتح حوار ونتكلم وننتقل من الحوار اللى الجدل بعد افتكر ان دا كله هيحصل بسكت وخلاص ومش ارضى اقول اى حاجه المهم انى عنت بحس انه بقى مرض فيه غير كده كمان انا بعانى من الوحده بطريقه غريبه ليه صحاب لكن خلاص الجامعه فرقتنا وصحابى اللى كانوا معايا فى الثانوى فرقتنا الايام الى حد ما بس مش اوى بس المشكله ان هما كلهم بقوا مع بعضهم وانا فضلت لوحدى من غير صحاب فمش بلاقى حد يكلمنى او اتكلم معاه فعلا خلاص مليت ومش عنت قدره اعيش لوحدى ابس المشكله ان الوحده دى خلتنى برده مش عارفه اعيش مع الناس خلاص اتعودت اكون وحيده وصعت فى وقت زى دا الاقى صحاب تانيين انا دلوقت بحس بحاجه غريبه بحس ان نفسى اصوت او اصرخ بصوت عالى كتير اوى بعيط بس برده زهقت من الدموع لا انا دموعى بقت بتصعب عليه لان بحس ان مالهاش ذنب باللى انا فيه انا مش قادره اوصل لحل مع نفسى خايفه اتحول الى معقده نفسيا مع انى قريبه جدا والحمد لله من ربنا بس الحياه حاجه والدين حاجه تانيه صح ولا انا غلطانه المشكله انى بعرف اتكلم واضحك واهزر بس مش عارفه ليه بحس بخوف رهيب بيقتلنى كتير اوى بحس انى مستنبه حاجه ايه هى مش عارفه المهم ان الخوف دا بيوقعنى فى مشكلات كتير وخاصة مع نفسى لدرجه انه ساعات بيسببلى احراج مع ناس كتير مش عارفه اعمل ايه فى نفسى ساعات بحس انى نفسى ارجع صغيره علشان اغير طبعتى لا اغير طباعى وحياتى واخد قرارات تانيه فى حاجات كتير مع انى عمرى ما حسيت بالندم فى اى قرار انا خدته بالعكس انا قويه الشخصيه جدا بس فى حياتى متناقضات كتير بعرف اضحك واعرف ابكى اعرف اكون طفله واعرف اكون كبيره ساعات بكبر دماغى فى حاجات كتير وساعات مش بعرف اكبر دماغى حد يشوف حل فيه نفسى اقتل شخصية عايشه جوايا وابنى شخصيه جديده اقتلها مش عارفه مين اللى عايشه الوقتى جوايا حاسه انها مش انا وان انا مسافره وهرجع تانى امته مش عارفه المهم انى حاسه انى اتاخرت كتير اوى على الرجوع

هناك تعليق واحد:

Radwa يقول...

احمد انا مش فاهمه قصدك خالص او ايه علاقة نصيحتك باللى انا كتبته